HandyTandem (pågående)

Samlingsplatsen för oss som vill ligga!

Liggist.se

info@liggist.se

En speciell cykel för en speciell användare.

Jag blev ombedd att göra en cykel åt en liten tjej med svårigheter, men som älskar att cykla.

Eftersom jag lever efter frasen "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov" så blev det till att sätta igång!

 

Cykelns krav är:

Inte för tung, inte för dyr.

Två sittplatser bredvid varandra.

Dubbel styrning, men broms- och växel-reglage endast på ena sidan.

Storleksanpassad passagerar-sida.

Frihjul på passagerarsidans pedaler, så passageraren inte MÅSTE trampa.

Möjlighet att transportera lite bagage (skolväska o dyl).

 

Jag har producerat en 3D-modell av HandyTandem som hittas på länken nedken nedan.

HandyTandem3D.PDF

En 3d-PDF måste laddas ner och öppnas med Akrobat Reader, högerklicka på länken och välj "Spara Som.."

Projektet påbörjades med planeringsmöten, bestämma behov, budget och önskemål.

 

Vi bestämde oss för en trehjuling med två bakhjul (delta), samt att pedalerna ska vara framför sätet (liggcykel-liknande).

 

Sen spenderades några månader på att designa, förbättra och polera på ritningnen samt hitta lösningar för de mest uppenbara problemen.

 

De stora problemen identifierades.

 

Att styra en växel-anordning som har två ingående samt två utgående kraftöverföringar (två cyklister, två bakhjul) som driver på båda bakhjulen oavsett vem som trampar.

 

Samt att bromsa två bakhjul med endast ett

bromsreglage.

 

 

Från början var det tänkt att ha flera mellanliggande axlar som förbinds med cykelkedjor, för att samla in och fördela krafterna från pedalerna till bakhjulen, via en intern navväxel.

 

Men detta blev tungt, komplicerat och ställde kravet att specialtillverka axlar, kugghjulsfästen samt att modifiera en navväxel för flera kugghjul.

 

Efter en del funderingar och fakta-letande på nätet bestämdes att använda dubbla externa växlar på bakhjulen som styrs gemensamt från ett enda växelreglage på styret.

 

 

Så efter att planerna tog form, klarnade och blev en ritning så började byggandet med en shopping-runda efter cykeldelar.

 

Två heldämpade greenfield-mountainbikes inhandlades för bakhjulsupphängningen samt styrlagerrör, slaktavfallet (ramen) från plywoodraketen erbjöd röret för framgaffeln och svärfar inhandlade 3st 6meters 4kantsrör med dimensionerna 25x25x2mm samt 20x20x2mm.

 

 

Bygget började med att sammanfoga bakgafflarna med varandra med ett tvärgående fyrkantsrör och sen bocka 2st 25mm fyrkantsrör till de yttre rören som håller nederdelen av framgaffelröret.

Därefter följde det diagonala röret från överdelen av framgaffelröret till det tvärgående fyrkantsröret mellan bakgafflarna.

 

Fortsättning följer...