PlywoodRaketen

Samlingsplatsen för oss som vill ligga!

Liggist.se

info@liggist.se

I begynnelsen fanns en man med en dröm, att få ligga ner och cykla.

Drömmen närdes som ett barn, många planer smiddes men samtliga lades på skrothögen av olika anledningar.

Till sist blev trycket för stort, det var dags att göra något konkret åt saken.

Här är berättelsen om Plywood-raketens födelse.

 

Det stora problemet har inte varit lust, ork, pengar eller tid, utan utrymme.

Man kan bygga en cykel i köket, men jag hoppas ni isåfall har en MYCKET förstående och tålmodig sambo.

Jag har inte vågat ta den chansen.

 

Men när jag flyttade in i min nuvarande (hyres)lägenhet så ingick tillgång till en trä-verksad, ett litet rum i källaren i ett flerfamiljshus, utrustad med bl.a bandsåg, pelarborr och svarv a´la biltema/jula.

Så denna cykel är byggd i en lokal utan kostnad eftersom den ingår i hyran.

Vissa saker är omöjliga att göra i en lägenhet, eller kräver avancerad utrustning, då är det bra att ha vänner!

Så ett stort tack är på sin plats:

Johan Carlsson, klippa, svetsare, lackerare, verstads-tekniker.

Per Tjerngren, bollplank för koncept-utveckling, sitstillverkare.

Sist, men inte minst, min käre svärfar, smed, kunskapskälla, svetsare.

 

Det första steget var att hitta en donator-cykel med dämpad bakgaffel, riva ner cykeln i molekyler och kapa av styrstam (det rör som framgaffeln löper igenom).

I slutändan togs styrstammen från en Crescent världsmästarcykel, vilket har orsakat mycket huvudbry med att hitta rätt framgaffel.

Bakgaffeln hade jag redan sen många år tillbaka, monterad på en budget-Mtb med mer vikt än glädje i uppförsbackar.

 

Steg två var att producera en ritning, ritad på golvskydds-papper (målarpapper) för att kunna rita i skala 1/1.

Vi tejpade helt enkelt fast pappret på golvet, lade oss ner på sidan i önskad sittställning och ritade av konturen.

Form och mått justerades allt eftersom ritningen växte fram, men eftersom detta skulle bli vårt 3:e försök att bygga cykel så hade vi redan det mesta nödvändiga på papper redan.

 

Nästa steg blev att föra över ritningen till mallen, en spånskiva, för att enklare kunna skissa av de enskilda delarna på den okapade plywoodskivan.

Mallen användes också för att märka ut styrhål för att kunna få repetitions-nogrannhet samt underlätta limningen.

 

De enskilda ram-skivorna sågades ut med sticksåg, sedan skruvades skivorna ihop och jämnades till i bandsågen innan de fick slutlig ytterkant med bandslipmaskin.

Sedan fick ytterskivorna de yttre hörnen fasade med handöverfräs.

 

Nu i efterhand har jag insett att detta var ett av projektets största tids-tjuvar.

 

Till nästa gång kommer mer tid läggas på mallen för att kunna skära ut färdig cykelskiva direkt ur en hel plywoodskiva med hjälp av handöverfräs.

På så vis kommer det ta 1/4:del av tiden.

 

 

Det största problemet med liggcyklar är vikten, så det blev till att försöka minska den så mycket som möjligt.

Mallen fick lätt-hål som användes senare för att fräsa ut hålen i plywood-skivorna.

Även ytterskivorna fick en viktminskning, planen under lätt-hålen försänktes med cirka 4mm, vilket gav en gods-tjocklek på ca 11mm.

 

Limningen genomfördes med ett polyuretan-lim som bildar skum i håligheterna.

Man aplicerar limmet på ena sidan och stryker en våt trasa på den andra (limmet härdar av vatten)

Några skruvtving stod för trycket och styrtappar användes för att positionera de enskilda skivornas relativa position jämtemot de övriga.

Det finns alltså inga skruvar i själva ramen, mer än för att fästa andra delar på ramen.

 

När ramen var limmad gick jag över kanterna med en 45° fas-bits på fräsen, för att påbörja avrundningen.

Sen blev det bandslip, handverktyg och mycket slit för att avsluta kanternas rundning, förutom där sitsen till slut skulle hamna, där är det rak kant.

 

Till sist blev det dags att borra, bakgaffel-infästningen med två från sidan genomgående hål, för vevlagerhus samt styrstam.

 

Vevlagret skruvades fast i plywooden på samma sätt som en vanlig cykel, bortsett från att jag bara använde den fasta gängan, dvs inte den lösa koppen på vänstersidan.

Eventuellt tillkommer en liten plåt och några skruvar mellan vevlager och vevparti på högersidan, för att förhindra att vevlagret vandrar ut.

Styrstammen behöver någon typ av förankring, jag fick en stång fastsvetsad som ramen ligger på, då kan styrstammen inte tryckas uppåt.

Lim håller inte..

 

Särskilt borrningen för styrstam är KRITISK, den måste ha rätt vinkel, vara centrerad och ha passform med presspassning mot styrstam-röret från donatorcykeln.

 

Jag rekomenderar en jigg för borrningen.

 

 

När trä-arbetet till sist blev färdigt (cirka 5 veckor) var det dags för lackering.

Där användes mahognybets som grund, i praktiken en färgad grund-olja, som sedan täcktes med klar båtlack för väderbeständighet.

Cykeln ska ju klara att stå ute och/eller användas när det regnar.

 

 

Sitsen blev (till slut) en 0.5mm aluminium-plåt som skruvades fast i ramen med två (i färdriktningen) parallella rader skruv som tvingade plåten till rätt form.

Denna form styvar upp plåten något oerhört, men är egentligen inte riktigt tillräckligt styv ute i kanterna.

 

Säte 2.0 kommer fixa biffen!

 

 

När cykeln till slut var lackad, monterad och klar så kunde man iaktaga en euforisk nybliven liggist på Växjös vägar.

 

 

Sedan cykeln blev "färdig" så har en del saker hänt, bl.a monterat stänkskärmar, pakethållare och ny framgaffel eftersom cykeln är tänkt att användas till cykeltouring.

 

 

Kostnadskalkyl:

 

Cykeldelar:

donatorcykel: 700:-

framgaffel+styrlager+broms/växelvajrar: 550:-

pakethållare+skärmar: 170:-

nya däck+slang: 230:-

kedjerör+monteringsbeslag: 180:-

kedja: 200:-

vevparti: 100:-

 

Byggmaterial:

plywood och lim: 500:-

lack+bets: 350:-

liggunderlag: 60:-

 

Verktyg:

handöverfräs+fräsbits: 950:-

------

Total kostnad: 3 990:-

Total byggtid: ca 2 månader, ungefär 100-150 arbetstimmar.

 

Totalt nöje: ca 4.7googolplex.